![]() |
Kanavan varrelta |
Aamu Söderköpingissä oli tuulinen. Purjehtija tunnistaa välittömästi kyseisen säätyypin vaikka puolinukuksissa, vasta toinen silmä auki. Tuulen ujellus vanteissa ja vaijereissa, naapuriveneen nostinten paukutus, veneen kallistuminen ja kiemurtelu voimakkaan puuskan iskiessä ja kiristyvien köysien valittava narina. Ei, tämmöisenä päivänä ei tee mieli lähteä satamasta mihinkään. Onneksi meillä on aikataulussa varaa satamapäiviin silloin tällöin joten päätin välipäivästä jo ennen aamukahvia. Kanavalla liikkuminen ja sulutus oli kuitenkin sen verran uutta ja vähän harjoittelua että en halunnut lähteä kokeilemaan sitä puuskaiseen sivutuuleen.
![]() |
Kuvasatoa illan lenkiltä |
Aika moni muukin näytti tehneen samaisen päätöksen, täydestä satamasta ei kauhean montaa venettä lähtenyt jatkamaan matkaa. Vietimme rauhallisen lauantain satamapäivän hiukan shoppaillen vain viettäen aikaa ihan rauhassa. Lähtö edellisen viikon torstaina suoraan töistä oli ollut aika hektinen ja sen jälkeen joka päivä satamasta toiseen hyppien. Kävin paikallisessa rautakaupassa ostamassa jotain pientä unohtunutta ja mm. muutaman arkin hiomapaperia. Starttimoottori on oireillut jo viime kesänä siten että purjehduksen jälkeen satamaa lähestyttäessä moottori ei aina ole jaksanut ekalla napin painalluksella pyöräyttää konetta puristusten yli käyntiin, kuitenkin toinen tai viimeistään kolmast yritys höräytti moottorin tulille. Keväällä syylliseksi paljastui keulapotkurin akku joka on siis kytketty rinnan starttiakun kanssa. Akun kuormitustesti meni reippaasti punaiselle joten ei ihme ettei startti meinannut jaksaa pyörittää. Tai niin siis luulin.
![]() |
Taidetta sataman vieressä |
Ostin ennen reissua Akkupojilta kaksi uutta Yuasa Marine 100 Ah -akku joiden käynnistysvirraksi ilmoitetaan jopa 900 amppeeria. Toinen tuli siis starttiakuksi ja toinen sen kanssa rinnan kytkettynä keulapotkuria varten. Luulin että startin huolet olivat takanapäin, kunnes viime viikolla startti oireili pariin kertaan täsmälleen samalla tavalla kuin aikaisemminkin. Solenoidi on kyllä ehjä mutta itse startti tuntuu ihan vain voimattomalta. Luulen että korjaukseksi riittäisi startin avaus, puhdistus ja hiilten sekä varsinkin liukupintojen kevyt hiominen hiekkapaperilla. Suluissa moottori täytyy aina sammuttaa joten käynnistyskertoja tulee kanavalla sulkujen (64 kappaletta) ja satamien ansiosta aika paljon. Jos pahin tapahtuu ja startti rupeaa oikeasti temppuilemaan niin haluan että mukana on ainakin kaikki mitä kanavanvarsikorjaukseen tarvitaan.
Iltasella käytiin vielä kävelyllä kanavan varrella ja takaisin tullessa oikaistiin asuntoalueen poikki, tämän päivän kuvat ovat kaikki sen lenkin varrelta. Aika kivan näköisesti ne osaavat kyllä laittaa talot ja ympäristön täällä Ruotsissa, ei voi kuin ihastella.
Heti aamusta olisi tarkoitus lähteä jatkamaan matkaa kohti Norsholmia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti