Neljässä päivässä yli 200 mailia alkoi jo tosissaan tuntua, ei niinkään kropassa vaan yleisenä purjehdusväsymyksenä. Päätettiin ottaa vähän rennompi päivä tänään, eli purjehditaan 22 mailin päässä olevaan Nynäshamnin isoon vierassatamaan. Olimme käyneet siellä jo kolme vuotta sitten joten oli aika tarkkaan tiedossa mitä odottaa. Aamu otettiin muutenkin ihan tarkoituksella hitaasi ja nautiskellen, olihan nyt sentään loma.
![]() |
Kohti tankkauslaituria |
Hotellilaiturin vieressä oli tankkauspaikka, tankeissa oli Luvialta lähtiessä ollut aika tarkkaan 95 litraa polttoainetta. Tiesin tämän koska ennen reissua pumppasin tankin tyhjäksi ja poistin manusluukun kautta kaiken roskan (mitä ei onneksi ollut paljon mitään ehtinyt kolmessa vuodessa kertyä/kasvaa). Olen tähän saakka laskenut kulutukseksi pyöreät kaksi litraa tunnissa ja tankkasinkin moottoriajotunteja vastaavan määrän litroja. Polttoainemittari kuitenkin nousi ylemmäksi kuin lähtiessä, joten kaikesta päätellen moottoriajon tuntikulutus jää jonkin matkaa alle kahden litran.
Samassa yhteydessä täytettiin veneen vesitankit, 2 x 150 litran tankeista oli enää reilu neljännes jäljellä. En oikein uskaltanut huomauttaa tiskiveden estottomasta käytöstä, koska kapteenin status oli kuitenkin tähän saakka suojellut tiskivuoroilta. No eihän vesi mitään maksanut ja nyt oli tankit taas täynnä.
Tämän reissun yksi opetus voisi olla että liian tarkka sääennusteiden katsominen on purjehduksen suurin vihollinen. Tietysti jonkinlainen silmäys ennusteisiin on ihan terveellistä luoda, mutta jo useamman kerran olimme onnistuneet purjehtimaan paljon enemmän mitä sääennusteet olisivat etukäteen mahdollistaneet. Niin tänäänkin, sillä loppujen lopuksi pääsimme purjeilla yli 90% matkasta. Tuuli oli aika vaihtelevaa voimakkuudeltaan, puuskissa tuntui että rättejä oli ihan liikaa ylhäällä mutta sitten taas puuskan mentyä ohitse reivaus olisi ollut jo liitoittelua. Onneksi veneessä on 3,5 tonnin lyijyköli ja se tuntuu sietävän tuulta aika paljon.
Enemmän ongelmana oli tällä kertaa tuulikulma. Olin päästänyt kurssin valumaan isommalla aukolla ihan liian alas, ja yhtäkkiä havahduin tilanteeseen että seuraavalle merkki olikin yllättävän ylhäällä. Nousihan se sieltä pikkuhiljaa, mutta muutaman mailin matkalla jouduin piinaamaan venettä vauhdin kustannuksella vähän liikaakin. Sitten kun kurssi vähän laski niin vauhtia olikin sitten ihan tarpeeksi.
Kulkee, vähempikin riittäisi |
Nynäshamnin satamaa pohjoisesta päin lähestyttäessä täytyy ensiksi ohittaa laivasatama. Edeltämme sinne kurvasi iso Nynäshamnin ja Visbyn välillä liikennöivä matkustajalaiva aiheuttaen melkoiset aallot tullessaan. Muuten itse satama oli sellainen kuin muistinkin, ainoastaan paljon tyhjempi. Ruotsalaisten kesälomakausi tosiaankin alkaa vasta heinäkuun alusta, mikä tietysti tässä tapauksessa oli meille hyvä. Täpötäyteen satamaan saapuminen on aina vähän hermostuttava hetki. Suomalaisiakin veneitä näkyi, mutta yllättävän vähän.
Jututin muutamia venenaapureita ja sain varmistuksen siitä että Arkösund olisi huomisen etappi. Tiedossa olisi siis viimeinen "pitkä" purjehdus useampaan viikkoon, sillä Arkösundista on kanavan alkuun Mem:iin vain reilu kaksikymmentä mailia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti