![]() |
Sillan avausta odottamassa |
Heti Söderköpingin satamasta eteenpäin kanavan ylittää maantiesilta. Jokaiselle kanavalla liikkujalle jaetaan "Skippers Guide" -ohjelehtinen mistä löytyy perustiedot kaikista suluista ja silloista. Tämän sillan kohdalla luki että se avataan aina tasa- ja puolituntisin kanavan aukioloaikana eli klo 9 ja 18 välillä. Laitoimme kellon herättämään jo kahdeksalta että varmasti ehtisimme ensimmäisten joukossa odottamaan sillan avautumista. Hiukan ihmettelin kyllä kun heräsin jo selvästi ennen kahdeksaa käynnistyvien venemoottorien ääniin. Eilisen kovatuulisen päivän jälkeen kaikki muutkin olivat ajatelleen lähteä ajoissa jatkamaan matkaa joten satamasta lähtemisessä näytti muodostuvan oikea kilpajuoksu. Selvää oli että kaikki eivät mahtuisi pieneen sillan edessä olevaan odotuslaituriin joten kun viides tai kuuden vene oli jo ehtinyt lähteä yhdeksän avaukseen päätin että nyt puhalletaan peli poikki ja lähdetään vasta yhdeksän jälkeen ja tähdätään suosiolla puoli kymmeneen.
![]() |
Jonoa heti sillan jälkeen |
No enpä ollut ainoa joka oli tätäkin miettinyt, sillä useampi vene ehti silti edelle odottelemaan puoli kymmenen avausta. Onneksi oli suhteellisen tyyntä joten veneen saattoi melkeinpä pysäyttää kanavaan ja odotella sillan aukenemista. Normaalisti sillan vieressä palaa aina punainen valo. Kun silta alkaa aueta niin syttyy valkoinen valo ja punainen alkaa vilkkua. Kun silta on kokonaan avautunut niin valo vaihtuu vihreäksi ja silloin veneet saavat ohittaa sillan.
![]() |
Kuivatelakka kanavan varrella |
Skippers Guideen oli merkattu ohjeellisia aikatauluja eri satamien välille. Söderköpingistä eteenpäin seuraava suurempi satama on Norsholm, ja sinne saakka meneviä pyydetään ruuhka-aikoina varaamaan 6 tuntia aikaa. Matkalla on 12 sulkua ja 5 avattavaa siltaa, ja matkalla saattaa joutua odottamaan vastaantulevaa liikennettä tai kanavalla liikkuvia matkustajalaivoja. Tämä kaikki mielessä olimme siis lähteneet satamasta kl 9:15 ja ensimmäinen maantiesillan avaaminen oli aikataulun mukaisesti kl 9:30 ja pääsimme siitä läpi. Lähes heti tämän jälkeen näkyikin suoran päässä ensimmäinen sulku, mutta se oli luonnollisesti jo täynnä. Lisäksi etummainen odotuslaituri oli myös aivan täynnä, onneksi tässä kohdassa kanavan reuna oli rakennettua kiveä ja pääsimme suoraan siihen kyljittäin kiinni. Kävin jututtamassa edellä odottavien veneiden porukoita ja päivän juoni alkoi selvitä. Sulkuun mahtuu veneiden koosta riippuen 2-4 venettä kerralla, joten ruuhka muodostuu aina tähän ennen ensimmäistä sulkua. Sulutus pätkii jonon pienempiin palasiin ja siitä eteenpäin homman pitäisi olla jouhevampaa.
![]() |
Taakse ilmestyi pikkuhiljaa lisää sulkuun jonottajia |
Näin siis teoriassa, sillä yhtäkkiä suluttaminen pysähtyi. Kaukana edessä kiikareilla katsellen näytti siltä että sulutus on valmis mutta uusia veneitä ei oteta sulkuun. Tämä tilanne jatkui tunnin verran, kunnes viimein "syyllinen" ilmaantui näkyviin. Diana, yksi kanavalla liikennöivistä suurista matkustajalaivoista oli syypää odotukseen, sillä kanavan omille risteilylaivoille annetaan aina ehdoton etuajooikeus. Koko tämän ajan oli takaa tullut pikkuhiljaa lisää veneitä odottamaan ja odotuspaikka alkoi olla jo melkoisen täynnä. Lisäksi Dianan jälkeen vastaantuleva liikenne vielä varasi sulkua joten pääsimme päivän ensimmäiseen sulkuun vasta puolen päivän jälkeen, yli 3 tuntia Söderköpingistä lähdön jälkeen. Ja tänä aikana matka oli siis edistynyt noin parin kilometrin verran...
![]() |
Diana vuodelsta 1931, nuorin kanavan risteilijöistä. |
Näytti siltä juuri alkanut kesälomakausi oli pahasti ruuhkauttanut kanavan, sillä useammassa seuraavassa sulussa jouduimme sulutuksen jo päätyttyä odottelemaan puolisen tuntia jotta edellä oleva kanavanpätkä ehtisi edes jollain lailla tyhjentyä liikenteestä. Kaikeksi onneksi näytti siltä että henkilökunnalla oli homma kuitenkin aika hyvin hanskassa, ja selvästi he pitivät mm. lukua siitä kuinka monta venettä päästetään millekin osuudelle ja kuinka paljon mihinkäkin odotuslaituriin mahtuu. Kanavavahdit jalkautuivat aika hyvin tiedottamaan viivytyksistä joten sen puoleen ei epätietoisuudessa tarvinnut olla, ainoastaan matkan hidas eteneminen harmitti. Päivä oli vieläpä kuumin tähänastisista, 27 asteen lämmössä ja paahtavassa auringossa kylmää kivennäisvettä suoraan jääkaapista kului muutamakin pullo.
![]() |
Sulussa täydet neljä venettä |
Sulkujen lukumäärässä alkoi jo mennä sekaisin sitä mukaa kun päivä eteni. Kaikkien sulkujen kohdalla oli samanlainen keltainen talo, ainoastaan teksti talon seinässä (sulun nimi) vaihteli. Samoin itse sulut ovat periaatteessa samanlaisia, paitsi jos ovat tuplasulkuja joissa on käytännössä kaksi sulkua rakennettu kiinni toisiinsa. Ensimmäinen tuplasulku tuntui jotenkin pelottavalta ja veneen hallinta vaikeammalta. Seuraavissa suluissa opettelimme kiristämään peräköyden vielä kireämmälle jo heti alussa ja se tuntui auttavan jonkin verran.
![]() |
Yksi lukuisista suluista, sekosin jo laskuissakin |
Lopulta kävi niin että erään kanavan kohdalla vahtityttö ilmoitti että Norsholmiin saakka ei tänään olisi asiaa. Meillä oli letkassa kaksi moottorivenettä sekä kaksi purjevenettä, hän antoi moottoriveneille ohjeet jäädä yöksi ennen seuraavaa sulkua (Brådtom) olevaan odotuslaituriin ja purjeveneille luvan ajaa valmiiksi avattuun sulkuun odottamaan. Hän tulisi vielä kanavan jo sulkeuduttua kl 18 suluttamaan meidät ylös niin että pääsisimme yöksi sulun jälkeiseen laituriin.
![]() |
Päivän viimeinen sulku |
Yöpaikka paljastuikin aika idylliseksi paikaksi. Sulun yhteydessä oli pienehkö leirintäalue muutamine mökkeineen sekä asialliset WC:t kanavayhtiön puolesta. Kanavan toiselta puolelta bongasin parit mehiläispesät ja ilta kului aika mukavasti Liettualaisen purjeveneen miehistön kanssa iltaa istuen. Kyllä se oma rallienglantikin sieltä pikkuhiljaa paranee kun sitä vain rohkeasti käyttää joka päivä. Oikeastaan ei yhtään harmittanut vaikka vietimme kanavalla täydet yhdeksän tuntia eikä silti päästy Norsholmiin. Olihan nyt kuitenkin loma ja ympärillä kauneinta ruotsalaista maaseutua. Eteenpäin oli kuitenkin päästy ja huomenna matka jatkuisi taas. Yöksi oli luvattu hiukan sadetta joten laitoimme vielä avotilan teltan pystyyn ennen nukkumaan menoa.
![]() |
Yöpaikka kanavan varrella |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti