Heräsin puoli neljän jälkeen outoon ääneen. Veneilijät tunnistavat varmaan tilanteen, vaikka vesillä sinänsä nukkuu hyvin niin kapteenina sitä on kuitenkin valmis havahtumaan mihin tahansa poikkeavaan. Ensin en ihan tajunnut mistä on kyse, mutta jotain erilaista oli selvästi äänimaisemassa. Jossain pyöri ylimääräinen tuuletin, ihan niin kuin jääkaapin kompressori, mutta eri ääni.
Aika nopeasti paikallistin äänen, maasähkölaturin lämpötilaohjattu puhallin oli päällä. Mutta... eilisen moottoriajosta johtuen akut olivat valmiiksi täynnä kun saavuimme satamaan. Lisäksi maasähkö oli ollut kiinni jo kuusi tuntia, ja kokemuksesta tiesin että laturin tuuletin käynnistyy vain jos akut ovat oikeasti tyhjät ja niitä täytyy varata täydellä virralla useita tunteja. Latausjännite näytti 14,4 volttia eli periaatteessa täyteen ladatun AGM-akuston maksimia, minkäänlaista latausta ei (ainakaan suurella virralla) pitäisi siis voida olla käynnissä. Laturi (ja viereinen akku myös) tuntui huolestuttavan kuumalta. Oliko jotain hajoamassa?
Kytkin laturin irti maasähköstä ja jatkoin nukkumista. Huomisen ongelmia.
 |
Matkalla Piispanlinnaan |
Aamulla lämpö tervehti jo avotilassa. Kuresaareen oli ennustettu 27 asteen lämpötilaa tälle päivälle ja heti aamusta se tuntui aivan oikeaan osuneelta. Puoliltapäivin nautitun aamiaien jälkeen lähdimme tutustumaan sataman vieressä olevaan Piispanlinnaan. Kävely oli semmoista varjosta toiseen etenemistä, missään tapauksessa ei kiinnostanut jäädä aurinkoon seisoskelemaan yhtään ylimääräistä. Linnan muurien sisäpuolella vierailijaa tervehti onneksi ihana viileys, näin paksun kivimuurit eivät ihan hetkessä lämpenisi.
 |
Linnan portilla |
Piispanlinna on Eestin museon näyttelytila, näyttely oli korkealuokkainen ja monipuolinen alkaen matalimman kerroksen Eestin maaperän ja geologian huoneista, edeten kasvillisuuteen ja eläimiin, esihistoriasta historiaan unohtamatta Neuvostovallan aikaa. En lähde sen tarkemmin kuvailemaan kaikkea näkemääni koska tulisi aamu vastaan, mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen paikka. Tässä muutama erittäin satunnainen kuva linnan kierrokselta joka kesti meillä reilu kolme tuntia. Aivan varma emme olleet siitä etteikö joku huone vielä jäänyt löytämättä, sen verran (positiivisella tavalla) sokkeloiselta linna tuntui.
 |
Villisika linssiluteena |
 |
Toverit. Olisiko näistä pitänyt tunnistaa enemmän kuin kaksi? |
 |
Linnan tornissa pitkän portaikon huipulla on kahvila |
 |
Uloskäynti linnanpihalta |
Vaikka saimme pikkupurtavaa linnan korkeimmassa tornissa sijaitsevassa kahvilassa niin pitkän kierroksen jälkeen alkoi taas olla nälkä. Google ehdotti muutaman sadan metrin päässä oleva pitsapaikkaa, pääasia että päästiin sisätiloihin rauhassa istumaan. Pitsaa odotellessa meinasin aivan oikeasti nukahtaa, mutta tiskilta mukaan annettu kapula rupesi juuri silloin elämöimään sen merkiksi että ruoka olisi noudettavissa luukulta.
 |
Aito, ei lavastettu |
Sataman läheltä vuokrattiin kontista käsin erilaisia menopelejä, lähinnä polkuautoja ja muita hauskoja kulkuvälineitä linnan kiertämiseen ja lähipuistossa ajamiseen. Jalat olivat tässä kohtaa jos ihan hyytelöä joten päädyttiin sähköisiin apuvälineisiin, vuokrasin kaksi sähköpotkulautaa kahdeksi tunniksi. Ihan hauskoja menopelejä, mutta menivät kyllä kategoriaan "en itselle ostaisi", riittää kun kerran on päässyt kokeilemaan.
 |
Lavastettu kuva. Minä ajoin kyllä ensin... |
Iltasella otin kumiveneen ja Anni suppilaudan ja melottiin läheiselle uimarannalle. Suppilauta on yllättävän paljon virtaviivaisempi kuin kumivene, sain soutaa ihan tosissani samalla kun toinen laiskasti silloin tällöin tökkäsi melalla.
 |
Matkalla uimarannalle |
 |
Iltauinnit. Ei, en sentään minä. |
Huomisen päivän suunta on selvä, mutta ei määränpää. Tuuli on myötäinen mutta suhteellisen heikko, se kuinka kauaksi ehdimme riippu täysin siitä kuinka purjehdittava huomisen ilma on. Mitään 10 tunnin maratonmoottorointia ei kyllä jaksa tällä kertaa. Vaihtoehdot ovat tosiaan Köiguste, Kuivastu tai peräti Haapsalu, välimatkan mukaan järjestyksessä. Aina vain selvemmältä näyttää että tiistai on viimein päivä jolloin Suomenlahden ylitys on suoritettava, sen jälkeen tulee päiväkausien kovat tuulet jolloin avomerelle ei mieluiten ole menemistä jos sen vaan voi välttää.
 |
Vesilelut. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti