![]() |
Unisia synttärionnittelijoita |
![]() |
Pehr ja Märtha |
Väylä oli pitkän matkaa aika kapea, muutenkin tuo sisäsaaristo tai välisaaristo ei ole oikein meidän juttu. Silloin kun merikartassa on enemmän maata kuin merta tulee sellainen olo ettei olla laisinkaan merellä. Varmaan sen vuoksi Ahvenanmaa on kiehtonutkin enemmän kuin Turun saaristo.
![]() |
Jotain järvipurjehdusta vai? |
Iltapäivällä reitti vei aivan Berghamnin sataman vierestä. Satama näytti juuri sellaiselta pieneltä ja idylliseltä että olisi tehnyt mieli käydä, mutta se ankkuri... Tässä vaiheessa voin ehkä paljastaa että en ole koskaan mennyt satamaan missä täytyy perä jättää ankkuriin. Poiju on suosikki, aisapaikoista on kokemusta, samoin paaluista ja tietysti ihan vain kylkikiinnityksestä mutta ankkuria ei olla perästä vielä koskaan tiputettu. Otin härkää sarvista ja komensin Laurin ohjaamaan sekä Jaakon ja Ollin keulakannelle Marian lisäksi. Sataman purjevenerivistöstä oli yksi juuri lähtenyt ja lähestymisen sai tehdä suoraan vastatuuleen kohti vapaata paikkaa. Katselin vain kauhulla kaiun 12 metrin lukemia vaikka oltiin jo todella lähellä laituria. Ei auttanut muuta kuin ankkuri veteen ja köyttä perään, Lauri hoiti ajamisen todella mallikkaasti niin sitä ei tarvinnut hermoilla lainkaan. Hyvin meni kaikki ja kohta olikin jo vene paikallaan ja köydet kiinni.
Berghamn oli ihan nappipysähdys. Syötiin veneessä ja käytiin tutustumassa Västerbyn kalastajatilaan, mikä siis oli "perinneympäristö" sisältäen talon, pari vajaa ja pihapiirin. Siis oikeammin sanottuna jonkinlainen perinnemuseo, vuosikymmenien taakse jäädytetty kokonainen ympäristö. Viitoitettu polku satamasta talolle kulki lehmien laidunmaan halki, siis ylikulkuportailla sähköpaimenesta ylitse ja lehmien sekaan. Elämys sekin, vaikka elukat pysyttelivätkin pellon toisessa päässä.
![]() |
Vain yksi lehmä oli kiinnostunut vieraista |
Reilu tunti Berhamnista genualla vajaata 6 solmua ja oltiinkin jo Nötössä. Saaressa on kaksi satamaa, joista läntinen on se "varsinainen" satama, kauppoineen ja yhteysaluslaitureineen. Varsinaista vieraslaituria ei silti jostain syystä laisinkaan ole, ja koska lännenpuoleinen tuuli sopi muutenkin huonosti yhteen lännenpuoleisen sataman kanssa ajettiin suosiolla idän puolella olevaan Airiston Veneilijät ry:n ylläpitämään seuratukikohtaan jonne myös ulkopuoliset ovat tervetulleita. 10 euron satamamaksua vastaan sai laituripaikan ja sähköt, kaikki saunavuorot olivat puoleenyöhön saakka valitettavasti varattu. Vastaanotto oli silti mutkatonta ja palvelu hyvää. Esimerkiksi kaasugrilliä sai käyttää 50 sentin grillausmaksulla jne..
Pohja madaltuu nopeasti ja pohjoisen puoleinen osa laiturista ei sovellu purjeveneille laisinkaan.
Kun nyt kirkkoja on ruvettu bongaamaan niin jatketaan samaa. Nötö:n kappeli-kirkko sijaitsee aivan itäisestä satamasta kaupalle menevän tien varressa. Rakennusajankohta on jossain 1700-luvulla.
Alttarin oikealta puolelta löytyi tällainen helmi! Sormet aivan syyhysivät päästä koskemaan ja kokeilemaan, mutta ilman lupaa en tietystikään voinut kuin ihailla. Aivan saman tien tuli mieleen tämä video mitä olen fiilistellyt monta kertaa ennenkin.
Illan mittaan tuuli alkoi tyyntyä aivan täysin, ja Jaakko ja Pekka kävivät hiukan ulkoiluttamassa kumivenettä. Käskin mennä k-a-u-a-s etteivät vain jäisi häiritsemään muita sataman asukkeja. No pojat katosivat kohta niemen kärjen taakse ja jäin kieltämättä miettimään että olikohan hyvä idea, varsinkin kun paljastui että molempien puhelimet olivat veneellä. Tulivathan ne kuitenkin sitten aikanaan takaisinkin onneksi.
Illaksi tosiaankin tyyntyi aivan täysin, ensimäistä kertaa koko viikolla. Koko viikonloppu on ennustettu hyvin tyyntä joten purjehtimiset jäävät nyt vähäksi aikaa ja siirtymät ajetaan sitten moottorilla.
![]() |
Postikorttimaisema |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti