Tuuli näytti ihan parahultaiselta länsi-lounaasta joten vajaan tunnin koneajon jälkeen nostettiin molemmat purjeet ja sammutettiin moottori. Pohjoiseen vievä väylä oli välillä kapeahko ja tuulen voimakkuus vaihteli mutta välillä mentiin aika hyvinkin. Ajatus oli mennä ulkokautta jos vain mahdollista, saariston loppuessa arvoin pitkään mennäänkö sisempää vai ulompaa reittiä. Pahin skenaario olisi se että ulkokautta mentäessä tuuli tyyntyisi ja jäisimme ison mainingin armoille vellomaan, pahimmillaan sisäreitille oikaisu ja pääsy saariston suojaan voisi vaatia toista tuntia koneajoa heiluvassa veneessä. Lähdettiin kuitenkin ulkokautta menemään, onhan se aina komeaa olla ulkona, kaukana lähimmästä rannasta.
Pikkuhiljaa tuuli alkoi kuitenkin tyyntyä ja päätettiin mennä Kylmäpihlajan kohdalta sisäreitille. Maininki velloi sillä lailla että vaikka yritettiin välillä mennä virsikirjalla ja välillä purjeet samalla puolella niin mikään ei tuntunut toimivan. Hiipuva tuuli ei vaan jaksanut enää pullistaa purjeita joten viimeinen puoli tuntia Kylmäpihlajalle ajettiin koneella. Miehistölle oli tullut nälkä siihen malliin että pysähdyttiin majakalle vähäsen grillaamaan ja uimaan koska aikataulu salli sen.
![]() |
Kylmäpihlaja etelän puolelta |
Pysähdys katkaisi mukavasti muuten tylsää, lähes siirtopurjehdus -tyylistä viimeisen päivän etappia. Aurinkokin alkoi sopivasti paistaa.
![]() |
Syttyykö vai ei syty? |
![]() |
Syttyi! |
Satama-altaan vesi oli vielä ihan kirkasta toisin kuin monesti loppukesästä. Anni ja Pekka kävivät uimassa Jaakon pitäessä vahtia.
Reissun viimeiset jätskit Kylmäpihlajalta ja sitten 16 mailia sisäreittiä Laitakariin.
![]() |
Pekka ohjaamassa |
Kaikki kiva loppuu aikanaan, mutta ehkä tänä kesänä ehditään vielä lyhyemmille reissuille. Luvian Laitakari ja kotiseuran laituri, viimeinen rantautuminen ja kolmas poiju oikealta.
![]() |
Kansimiehistö valmiina |
![]() |
Valmiina uusiin seikkailuihin |
Valitettavasti reissu ei (kaikkien osalta) ole ihan vielä lopussa sillä hetkellä kun autot ovat taas kotipihassa. Allaoleva kuva antaa osittaisia viitteitä tarvittavan logistiikan ja tavaran määrästä, puhumattakaan siitä kuinka monta koneellista pyykkiä pyörii parina seuraavana päivänä...
Yritän päivitellä tänne kaikki tämän kesän reissut, joten jos mielenkiintoa riittää niin pysykää kuulolla!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti