perjantai 22. heinäkuuta 2016

14.7.2016 Jämijärveltä Kauhajoelle... lentäen.

And now something completely different...

Perinteinen Jämi Fly-in suurtapahtuma tarvitsee kaiken saatavilla olevan tilan lekohallista joten olemme yleensä siirtäneet oman kaluston hallista muualle. Falke -moottoripurjehtija on pienoinen ongelmatapaus pitkine siipineen, se vie helposti kahdenkin koneen verran tilaa. Lisäksi kangasverhoilu ja puurakenteiset siivet estävät ulkosäilytyksen, ainakin vesisateen sattuessa. Tämän vuoksi kone on lennetty muualle tapahtuman ajaksi, joskus Hämeenkyröön mutta useimmin Kauhajoelle Suupohjan lentokerhon halliin (Kiitos Sami!). 


Matalahkoa mutta ihan lennettävissä


Meillä Pohjois-Satakunnan ilmailukerhossa on aktiiviset toimijat aika vähissä niinkuin monessa muussakin pienessä ilmailukerhossa joten koneen vieminen Kauhajoelle lankesi minulle. Mikäs sen hienompaa, 12 vuorokautta merellä ja heti seuraavana päivänä lentämään, aika totaalinen ympäristönvaihdos siis.


Alkumatkalla oli vielä kuivaa


Torstain sääennuste näytti aamupäivästä sadekuurorintamaa mutta illaksi kirkastuvaa. Paluukyydin järjestelyistä johtuen oli paineita päästä ajoissa lähtemään, niinpä starttasin Jämi 27:lta matalahkoon keliin kello 12:15 tietäen että Kauhajoella vielä satoi aivan kaatamalla. Polttoainetta oli 35 litraa joten 15 litran tuntikulutuksella olisi varaa odotella sadetutkan ennustaman rintaman ohimenoa tai pahimmillaan etsiytyä vaihtoehtoiselle kentälle tai peräti palata takaisin Jämille.


Idän suunnassa sataa


Heti nousussa huomasin aika turbulenttisen ja levottoman kelin. Osasyy selvisi vasemmalle vilkaistessa, yläkenttää oli lähestymässä lounaan suunnalta sadekuuro melko lähellä. Pääsin sentään ennen sitä matkaan. Alkumatka oli ihan kuivan näköistä ja ajattelin Kauhajoen saderintaman menneen jo menojaan tuulen mukana koillisen suuntaan mutta lähempää katsoen siellä oli vielä täysin läpäisemätöntä rankkasadetta ihan riittävästi. Kiersin lännen puolelta kuivaa reunaa seuraillen, näkymä oikealle oli ehkä dramaattisempikin tuossa kuvassa mitä se oikeasti oli. Pienen kiertämisen jälkeen sain kentän näkyviin ja pääsin ihan normaalisti laskuun 41 minuutin lennon jälkeen. Sadealue oli jättänyt kentän vajaa 10 minuuttia aikaisemmin joten sain pidettyä koneenkin pääosin kuivana.


Falke OH-705 ja EFKJ lennonjohtotorni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti