maanantai 6. heinäkuuta 2015

9. Päivä, Rödhamn

Yö sujui oikein hyvin (lue: sikeästi), vaikka iso lautta oli tosiaan siinä ihan vieressä niinkuin kuvista näkyikin. Väylää pitkin ohiajavat veneet ja aamulla tankille tulevat toki keikuttivat venettä mutta siihen on jotenkin niin tottunut että ei edes huomaa saati sitten havahdu sellaisiin. Tuli vain mieleen että minusta ei varmaan olisi miksikään maailmanympäripurjehtijaksi, "tosipurjehtija" käsittääkseni nukkuukin niin kevyesti että pienikin muutos veneen käytöksessä tai äänimaailmassa herättää tarkistamaan tilanteen.

Vuoden 2014 reissulta tuttu "Päpä" on mukana myös tänä vuonna
Seuraavaksi satamaksi oli valikoitunut Rödhamn, Ahvenanmaan purjehdusseura ÅSS:n Rödhamn:n saaressa ylläpitämä vierassatama. Etukäteen meille oli kehuttu mm. aamulla veneelle tuotavaa tuoretta sämpylää sekä paperipussiin kirjoitettua sääennustetta. Lisäksi tiedossa oli että tämä olisi tällä erää viimeinen lämmin päivä joten halusimme viettää sen rauhassa nautiskellen.

Degerbystä lähdössä
Koska Rödhamn oli suhteellisen lähellä niin jäätiin rauhassa odottelemaan Degerbyn kaupan aukeamista kl 13:00. Tällä kertaa kauppa oli ihan "oikea" K-kauppa, ja sijainti meidän kannalta sopiva 100 metriä laitureilta. Kolme melko täyttä kassillista ruokaa sieltä kannettiin veneelle, toki tällainen lapsilauma syökin aika paljon mutta lisäksi oli tiedossa että seuraava kauppa on sitten vasta Maarianhaminassa.

Merten "herrasmiehet" vauhdissa. Onneksi tällä kertaa ei mitään särkynyt, edellisen kerran tipahti kitara.
Ennen Rödhamnia oli ensimäinen vilkkaamman laivaväylän ylitys. Vaikka moottorin kanssa vene kulkee yli 6 solmua niin matkustajalaivan tyypillinen nopeus tuolla saaristossa näyttäisi olevan n. 18 solmua. Yllättävän nopeasti ne ruotsinlaivat sieltä horisontista tulevat, viime vuonna asentamani AIS-näyttö (Yhdistetty VHF-radio + AIS -vastaanotin joka syöttää sarjakaapelia pitkin laivojen paikka- ja suuntatietoa karttaplotterin näytölle) auttaa hurjasti arvioitaessa laivaväylän ylitykseen kuluvaa aikaa vs. kolminkertaista nopeutta  kohti tulevan matkustajalaivan kohtaamisen todennäköisyyttä. Lisäksi AIS näyttää myös saarten takana näkymättömissä olevat laivat parhaimmillaan kymmenien mailien päästä.

Baltic Princess taustalla, seuraava jo tulossa horisontissa
Tekniikkaan ei saisi silti luottaa liikaa. Viime vuonna ostin uuden Lowrance:n karttaplotterin ja siihen Navionicsin kartat. Tunti Degerbystä lähdön jälkeen maailma loppui, niinkuin allaolevasta kuvasta näkyy! Kartta-aineiston pitäisi kattaa koko itämeri päästä päähän, silti Ahvenanmaan eteläosasta puuttuu aimo palanen. Kyseessä on joko kortin rikkoutuminen tai jokin tekninen yhteensopimattomuus. Laitoin sähköpostia Marineaan, saavat selvittää mistä on kyse.

Avomerta keskellä saaristoa. Siis kartan mukaan.
Rödhamn paljastui todella idylliseksi, kallioiseksi saareksi jonka satama on suojainen joka ilmansuuntaan. Reilu 10 mailia Maarianhaminaan tekee siitä arvatenkin melko suositun päväkohteen.

Riittävästi aurinkoa viimeaikoina!
Kahvila-satamatoimisto sekä lasten uimaranta


Lauri ja Jaakko laiturilla


Pitkällä, yli sekunnin valotusajalla. Kello lähempänä yhtä ja satama hiljainen.
Maanantain säätyypin muutosta peläten laitoimme kellon herättämään "peräti" yhdeksältä, tarkoitus on lähteä saman tien matkaan. Ajallisesti Rödhamnista Maarianhaminaan ei ole kuin n. kahden tunnin matka joten ennen puoltapäivää olisi tarkoitus olla jos seuraavassa satamassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti