maanantai 13. heinäkuuta 2015

16. Päivä, Degerby

Kolmen Käringsundissa vietetyn päivän jälkeen oli mukava jo päästä jatkamaan matkaa. Pikainen vesisäiliön täyttö Ollin avustuksella ja sitten oltiinkin jo valmiit lähtemään. Muut lapset olivat vielä unten mailla mutta koska viereiset venepaikat olivat tyhjiä niin lähtö onnistui Marian kanssa kahdestaankin. Tuli tosin taas todettua että Targa 96 ei peruutettaessa suostu kääntymään mihinkään, ei ainakaan vasemmalle. Jotkut ovat laminoineet peräsimeen lisää kokoa mutta mahtaneeko olla vaivan väärti?


Lähtö tapahtui kl 10:15 ja määränpääksi oli ajateltu Degerbyn satamaa 38 mailin päässä. Jääkaapin pohja näkyi jo joten Degerbyn K-kaupan sulkemisaika 19:00 oli takarajana saapumisessa. Tästä aiheutui se että ensimäinen 45 minuuttia ajeltiin moottorin voimalla kunnes reitti kääntyi kaakkoon ja saatiin tuuli edes hiukan sivusta. Purjehtiessa on oppinut monta ihmeellistä asiaa, ja yksi niistä on se että myötätuuli ei todellakaan ole nopein tapa edetä, pienen sivuvastaisen ollessa ehkä paras.




Päivä oli hieno ja yhdellä vilkaisulla saattoi nähdä kymmenenkin purjevenettä jossainpäin horisonttia. Oma lukunsa olivat laivaväylät miti piti ylitellä moneen kertaan. Kello 14 ja sen ympäristö on kriittistä aikaa, siinä main Maarianhaminassa käy kaikkiaan neljä matkustaja-alusta, osan jatkaessa Tukholmaan ja osan Turkuun tai Helsinkiin. Karttaplotteriin yhdistetty AIS-vastaanotin on hieno apuväline haarukoidessa väylän ylityksiä. Sanokoon väistämissäännöt mitä hyvänsä, mielestäni ihan terve järkikin jo sanoo että kokoeron ollessa noin valtava niin pienempi väistää ja pysyy mielellään jo etukäteen pois isompien jaloista.

Ruotsalainen purjevene halusi testata väistämissääntöjä...
 Päivän edetessä alkoi tuuli pikkuhiljaa yltyä. Yhdistettynä takavasemmalta tulevaan aallokkoon se teki ohjaamisen aika hankalaksi, siinä vaiheessa halusin lapsista vain Laurin enää ohjaamaan. Tuuli tuntui edelleen yltyvän ohjasimme Marian kanssa vuorotellen, nyt tuuli tuli tiukasti vasemmalta edestä ja välillä vene tuntui olevan ihan siinä ja siinä että peräsinteho riittää. Näin jälkeenpäin ajatellen olisi ehkä ollut fiksua reivata ajoissa, nyt ajeltiin täysillä purjeilla parras vettä viistäen. Matka kuitenkin joutui mukavasti semmoista 6,5 solmua ja ehdittiin ennen kuutta Degerbyhyn ja kauppaan.

Targa 96:n istuinlaatikko on niin syvä että pelastusliivejä ei tarvitse aina pitää

Jotta ei lukija saisi liian ruusuista kuvaa purjehduksesta niin laitetaan tähän loppuun kuva mikä paljastaa mistä purjehduksessa oikein on kysymys... Äkkivilkaisu siis näyttää hienolta (eli purjehduskengät), mutta realiteetit täytyy silti ottaa huomioon (villasukat, joita normaalisti en joudu käyttämään edes talvella!)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti