Lähtö tapahtui kl 10:15 ja määränpääksi oli ajateltu Degerbyn satamaa 38 mailin päässä. Jääkaapin pohja näkyi jo joten Degerbyn K-kaupan sulkemisaika 19:00 oli takarajana saapumisessa. Tästä aiheutui se että ensimäinen 45 minuuttia ajeltiin moottorin voimalla kunnes reitti kääntyi kaakkoon ja saatiin tuuli edes hiukan sivusta. Purjehtiessa on oppinut monta ihmeellistä asiaa, ja yksi niistä on se että myötätuuli ei todellakaan ole nopein tapa edetä, pienen sivuvastaisen ollessa ehkä paras.
Päivä oli hieno ja yhdellä vilkaisulla saattoi nähdä kymmenenkin purjevenettä jossainpäin horisonttia. Oma lukunsa olivat laivaväylät miti piti ylitellä moneen kertaan. Kello 14 ja sen ympäristö on kriittistä aikaa, siinä main Maarianhaminassa käy kaikkiaan neljä matkustaja-alusta, osan jatkaessa Tukholmaan ja osan Turkuun tai Helsinkiin. Karttaplotteriin yhdistetty AIS-vastaanotin on hieno apuväline haarukoidessa väylän ylityksiä. Sanokoon väistämissäännöt mitä hyvänsä, mielestäni ihan terve järkikin jo sanoo että kokoeron ollessa noin valtava niin pienempi väistää ja pysyy mielellään jo etukäteen pois isompien jaloista.
![]() |
Ruotsalainen purjevene halusi testata väistämissääntöjä... |
![]() |
Targa 96:n istuinlaatikko on niin syvä että pelastusliivejä ei tarvitse aina pitää |
Jotta ei lukija saisi liian ruusuista kuvaa purjehduksesta niin laitetaan tähän loppuun kuva mikä paljastaa mistä purjehduksessa oikein on kysymys... Äkkivilkaisu siis näyttää hienolta (eli purjehduskengät), mutta realiteetit täytyy silti ottaa huomioon (villasukat, joita normaalisti en joudu käyttämään edes talvella!)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti