"Orust -laatua" Ruotsista x 2 kpl |
Taittopyörän hankinta oli HYVÄ idea! |
Enklinge jäi taakse |
Alkuperäinen reittiajatus oli välttää aukkopaikkoja ja niinpä olinkin suunnitellut reitin menemään mahdollisimman paljon saariston suojassa. Huomasin kuitenkin että tuuli ja merenkäynti olivatkin oikeastaan tosi sopivat ja ajattelin oikaista reittiä menemällä isommasta aukosta Kumlingen länsipuolelta etelään. Takana tulija päätti oikaista vielä enemmän, koko aukon poikki 12 mailin verran. Huomasin tämän hiukan liian myöhään ja olimme vajonneet aika paljon tuulen alle tätä uutta suuntaa ajatellen. Ilmeisesti se kilpailuvietti sieltä kuitenkin löytyi koska tässä vaiheessa tuli mieleen että ihan kuin veneessä olisi käsijarru päällä ja nyt kaivattaisiin keulapurjeen kaveriksi myös isopurjetta, ehkäpä suoraan ykkösreiviin nostettuna? Veneessä on Seldenin uudehko puomi jossa heidän yhden köyden reivisysteeminsä, puomin sisällä siis liikku kelkka johon tuleva reiviköysi kiristää purjeen molemmat päät kerralla. Reivaus olikin todella helppoa, ykkösreivin köysi vain tiukalle ja sen jälkeen keula tuuleen ja ison nosto ihan normaalisti. Vene keräsi reivatulla isollakin nopeutta seitsemän solmun molemmin puolin ja meno oli tosi tasaista.
Hetken kuluttua HR36 pysähtyi tekemään saman, mutta nosti ison kokonaan ylös saakka. Ajoimme peräkkäin samaa kurssi 10 mailia ja oli kyllä mahtava tunne katsella taakse hiljakseen loittonevaa "kilpakumppania". Tästä olosta voisi oikeastaan oppia pitämään...
Avoimen osuuden loputtua reitti kääntyi saariston suojassa etelään ja täysin myötäiseksi. Ajoimme hiipuvassa tuulessa ns. virsikirjalla menemään kohti Degerbytä ja Föglön K-kauppaa. Veneen varustukseen kuuluu myös genaakkeri rullalla ja kokeilimme myös sitä pariin otteeseen. Loppujen lopuksi tuuli oli kuitenkin liian myötäinen genaakkerille, lisäksi kapeahkossa kohdassa vastaan tuleva Baltic Princess ei varsinaisesti houkutellut jatkamaan purjetestauksia.
Degerby satama |
Pysähdyimme Degerbyn satamaan pikaiselle kaupassakäynnille. Sataman vieressä sijaitseva K-kauppa on saariston mittakaavalla suuri, jäimme vielä syömään ruuan laituriin. Ruokailun aikana alkoi sataa joten päätimme vielä jäädä odottelemaan pienehkön kuuron ohimenoa. Valitettavasti sade vain yltyi ja hetken kuluttua rupesi satamaan myös rakeita. Sadetutka ja -ennuste eivät kyseistä sadetta ensin edes tunnistaneet saati sitten ennustaneet, lopulta kahden ja puolen tunnin pysähdyksen jälkeen totesin että nyt saa riittää ja lähdimme jatkamaan matkaa, edelleen sateessa.
Rakeita. |
Sade alkaa pikkuhiljaa jäädä taakse |
"Ja kun minä kokoan pilviä maan päälle ja kaari näkyy pilvissä, muistan minä liittoni, joka on minun ja teidän ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, eikä vesi enää paisu tulvaksi hävittämään kaikkea lihaa. Niin kaari on oleva pilvissä, ja minä katselen sitä muistaakseni iankaikkista liittoa Jumalan ja kaikkien elävien olentojen, kaiken lihan välillä, joka maan päällä on." 1. Moos 9:14-16
Pekka ja Anni eivät antaneet pienen kalseuden haitata vaan kävivät reippaasti uimassa, kun kerran täällä on ennenkin aina uitu. Pelkästään vierestä katsomalla tuntui aika pahalta...
Huomatkaa pipo! |
Parin seuraavan päivän sääennusteet näyttivät pitkästä aikaa harvinaisen selkeiltä. Huomisen osalta kaunis ilma vaihtuu sateeseen iltapäivällä kl 16 jälkeen joten viimeistään silloin olisi hyvä olla Maarianhaminan Länsisatamassa. Ylihuominen näytti pelkkää punaista, eli järkyttävää tuulta ja vettä. Perjantaista tulisi siis pakollinen satamapäivä, ehkäpä sitten launtaille uskaltaisi haaveilla Ahvenanmeren ylityksestä Ruotsiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti