torstai 13. heinäkuuta 2017

Lomareissun 6. päivä, Degerbyhyn

Edellisenä iltana aprikoin ääneen naapuriveneen kipparin kanssa että pitäisiköhän peräköyttä kiristää yöksi. Meillä oli yhteinen poiju joten en voinut yksin sitä tehdä, muuten meidän veneen peräköyden kiristäminen olisi löysännyt heidän köyttään. No se jäi puhumisen asteelle, ja asia muistui mieleen aamulla yhdeksän aikaan kun veneen keulan tärähti laituriin... Tuuli oli tyyntynyt ja kääntänyt suuntaa ja keula oli huolestuttavan lähellä laituria. Ohi ajava perämoottorivene sai sen verran aaltoja aikaan että keula kerran tömähti laituriin. Virheistään oppii...

Sottungan sataman ohitus

Seglingen satamassa oli aamulla kl 9-10 myytävänä savustettua siikaa, Maria kävi sieltä hakemassa yhden veneelle ja samalla mukaan tuli purkillinen puolukkahilloa. Jaakko olikin ehtinyt kaipailla puolukkahilloa kaurapuuron päälle, nyt ei sitten ole enää sitäkään syytä kieltäytyä aamupuurosta. Olli ja Jaakko kävivät aamulla pikaisesti kaupassa, sitten alkoikin olla korkea aika lähteä jatkamaan matkaa.


Viranomaisilla oli kiire johonkin. Ei kuitenkaan meidän sammuttimen leimoja tarkastamaan.
Teknisesti ottaen satamasta olisi päässyt lähtemään ilman moottoriakin, tuuli oli juuri oikeasta suunnasta. En nyt kuitenkaan ruvennut hifistelemään vaan ajoimme satamasta ulos ihan normaalisti konevoimin ja vasta sitten nostimme purjeet. Tänään pääsimme pitkästä aikaa oikein kunnolla purjehtimaan, suurin osa päivän 20 mailin matkasta mentiinkin moottori sammutettuna. Tuuli pysyi luoteen puoleisena mutta vaihteli voimakkuudeltaan aika laillakin. Välillä tuntui että purjeita oli ylhäällä vähän liikaakin, parhaimmillaan taidettiin mennä 6,8 solmua mikä tuolla rungolla on jo aikamoista menoa.

Tämä selkä ylitettiin aika vauhdilla sivuvastaisessa.

 Ennen Degerbytä ajoimme tunnin verran kapeaa ja kaunista väylää, mutta valitettavasti aivan suoraan vastatuuleen. Vastaan lipui runsaasti purjeveneitä erilaisilla myötätuulipurjeiden kombinaatioilla, pelkästä isosta virsikirjaan ja taisi joku spinnukin olla siellä joukossa. Kateellisena katselin moottorin jurnuttaessa, onneksi sentään suurin osa päivästä päästin purjeilla.



Viimeinen selkä ennen Degerbytä oli ensimäinen kohta missä sivuttiin laivaväylää. Baltic Princess kävikin kääntämässä suhteellisen lähellä. Huomenna tehdään sitten muutamakin laivaväylän ylitys, vastaanottava AIS -transponderi on hyvä olla olemassa niin näkee laivojen suunnat ja nopeudet suoraan plotterin ruudulta. Normaalisti tuolla Luvian suunna kyseisellä ominaisuudella ei niin paljon olekaan käyttöä.

Edessä viiden mailin moottorointi kaunista ja kapeaa väylää myöten
Vastaantulijoita purjeilla
Ajoimme Degerbyn "vanhaan" satamaan, se on tunnelmaltaan jotenkin paljon mukavampi vaikkakin pienempi. Satamassa ei ilmeisesti ole hoidettu poijuja pitkään aikaan, laiturin vierestä pongasin parikin irronnutta sellaista. Laituriin olisi mahtunut melkein tuplamäärä veneitä mutta poijuja puuttui. Kymmeneen metriin nouseen tuulen ujeltaessa suoraan takaa sitä rupeaa miettimään että toivottavasti edes nuo harvat poijut ovat kunnolla kiinni. Jouduimme nimittäin menemään samaan poijuun 68 -vuosimallin Swanin kanssa, ja voimakkaan takatuulen vuoksi jouduimme venenaapurin kanssa kirjaimellisesti vinssaamaan poijun upoksiin. Onneksi tuulen on luvattu hellittävän yöksi joten yöllä ei ainakaan tarvitse heräillä veneestä murehtimaan.

Sekä ruoanlaitto että sen syöminen onnistuvat vaivattomasti kesken matkan.

Degerbyn satama pohjoisen suunnasta nähtynä

Huoltorakennuksen vieressä oli sopivasti tuulelta hiukan suojassa grillikatos ja rannassa kunnon kauppa. Niinpä ilta meni taas grillaillessa ja siihen päälle sauna. Yleisön pyynnöstä katsottiin vielä Hercule Poirot ja mykkä todistaja, mikä siis viittasi uhrin kettuterrieriin mitä Poirot joutui olosuhteiden pakosta hoitamaan. Kesken elokuvan jouduin kaksi kertaa käymään kiristämässä peräköyttä kun tuuli koko ajan vain yltyi ja keula muutamaan kertaan hipaisi puista laituria. Nyt tuuli on onneksi selvästi rauhoittunut joten kesken unien ei pitäisi olla tarvetta heräillä.




Huomenna olisi vuorossa vain 9 mailin matka Rödhamniin, viimeiseen satamaan ennen Maarianhaminaa.

Degerby ennen puoltayötä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti